Studenten beginnen in Venlo aan eerste Hbo-minor e-fulfilment

Zestien studenten aan de Fontys Hogeschool in Venlo zijn deze week begonnen aan de minor E-Preneurship. De minor is de eerste e-fulfilment minor opleiding op HBO niveau in Nederland. Directeur Hans Aarts van Fontys Hogeschool Techniek en Logistiek opende dinsdag onder grote belangstelling de minor. Uit een bakfiets overhandigde hij hiervoor de studenten een ipad van Limburgse chocolade.

Het idee voor de minor ontstond volgens parttime lector supply chain management Roy Lenders nadat bleek dat steeds meer afgestudeerden gingen werken bij e-commerce bedrijven als Zalando en Amazon. ‘In onze logistieke opleidingen werd uiteraard al wel gesproken over e-commerce en e-fulfilment, maar we hadden nog geen specialisatie op dit gebied. Dat is nu veranderd. We zijn nu begonnen met zestien studenten, de volgende minor start in september.’

Veel praktijk

De minor is een initiatief van Fontys Hogeschool Techniek en Logistiek en KennisDC Logistiek Limburg in samenwerking met Thuiswinkel.org. De in het Engels gegeven minor duurt vijf maanden. ‘De minor is vooral een mix van leren en doen’, vertelde Johan Wijnhoven als docent logistiek en economie. ‘De minor bestaat daarvoor uit de onderdelen e-commerce, e-fulfilment en entrepeneurship. De studenten krijgen in de minor veel les van mensen uit de praktijk.’

De minor bestaat uit twee fasen. Beide duren tien weken. Fase 1 behandelt e-commerce in de breedste zin van het woord. Aan bod komen onder meer ict en e-commerce, internetmarketing en algemene onderwerpen binnen e-fulfilment. In fase 2 wordt dieper ingegaan op e-fulfilment met onderwerpen als crossborder, de impact van big data, legal & customs & compliance en de last mile. In beide fasen maken de studenten een project in opdracht van bedrijven. Vooral in fase 2 komen veel gastsprekers uit het bedrijfsleven aan het woord. Het examen bestaat uit het schrijven van een businessplan, een presentatie, een portfolio en een assessment.

Goede toekomst

De afgestudeerden aan de minor gaan volgens de aanwezige sprekers een goede toekomst tegemoet. ‘E-commerce groeit hard en er zijn grote kansen voor e-fulfilment in Limburg’, zei Twan Beurskens als gedeputeerde Economie en Kennisinfrastructuur van de Provincie Limburg. ‘De sector groeit zelfs zo hard dat er in Europa 200.000 extra banen beschikbaar komen.’

Ook uit onderzoek van Thuiswinkel.org blijkt dat consumenten steeds meer online aankopen doen. ‘E-commerce experts schatten dat in 2020 ongeveer 36% van de aankopen online gebeurt’, vertelde Eveline Poerink van Thuiswinkel.org. ‘En consumenten zelf denken dat in 2020 ongeveer 52% online wordt gekocht. Tegenwoordig heeft al 76% van de Nederlanders al eens iets online besteld. De omzet van online aankopen in Nederland bedraagt 14 miljard euro. Experts verwachten dat marktplaatsen als bol.com in 2020 ongeveer 40% van de markt in handen hebben. Alibaba haalt nu al een omzet gelijk aan het bruto nationaal product van Finland.’

Ook de cijfers van Cimpress, onder meer bekend van Vistaprint, zijn indrukwekkend. Het bedrijf verstuurt sinds de oprichting in 2000 inmiddels jaarlijks 25 miljoen zendingen over de hele wereld met onder meer zes miljard visitekaartjes. André van de Ven zag als directeur supply chain het aantal zendingen van de vestiging in Venlo stijgen van 0,8 miljoen in 2004 tot 10,6 miljoen in 2012. Hij wees onder meer op het verbeteren van de leveringen aan consumenten en het belang van websites in de taal van het land. ‘Toen we in Denemarken een eigen website introduceerden, verkochten we ineens tien keer zoveel.’e-fulfilment minor fontys

 

  • De eerste studenten aan de minor E-Preneurship ontvingen uit handen van directeur Hans Aarts van Fontys Hogeschool Techniek en Logistiek een ipad van Limburgse chocolade. (Foto Erik van Huizen)